Anderlechtspelers en Marc Coucke leren voetbaltermen in Vlaamse gebarentaal

Eerste Belgische voetbalmatch in teken van dove supporters

Een primeur op onze voetbalvelden afgelopen weekend: de match tussen Anderlecht en Charleroi was de eerste die helemaal in het teken stond van dove en slechthorende voetbalfans. Daarvoor sloeg Paars-Wit de handen in elkaar met StorySign – een gloednieuwe smartphoneapplicatie ontwikkeld door Huawei die dove en slechthorende kinderen helpt leren lezen. Twee weken voor de match kregen enkele sterspelers van RSCA voor de gelegenheid een spoedcursus gebarentaal van de Belgian Deaf Devils en Doof Vlaanderen. De leerstof bestond uit de meest gebruikte voetbaltermen: schwalbe, goal, nederlaag, … - en, hoe kan het ook anders - Marc Coucke. Die maakte zelf ook zijn opwachting. Ontdek in de video hoe ze het ervan af brachten.

Voetbal is van iedereen

Marie Verbeke, woordvoerder van Anderlecht: “We zijn blij om als eerste ploeg in de Belgische competitie een match te organiseren die in het teken staat van dove en slechthorende voetbalfans. Voetbal is van iedereen – en we willen er dan ook voor zorgen dat iedereen van onze matchen kan genieten.”

De spelers van Anderlecht gaven alvast het goede voorbeeld. In een spoedcursus gebarentaal leerden ze de meest gebruikte woorden op een voetbalveld. Ook Marc Coucke nam even de tijd om zijn woordenschat bij te spijkeren.

Tijdens de match zorgden een Vlaamse – , en Frans-Belgische gebarentalige ervoor dat de aanwezige dove en slechthorende voetbalsupporters de commentaar in de juiste gebarentaal meekregen. En het jonge geweld mocht ook mee het veld op als vlaggendrager. Een moment om te koesteren.

Meer aandacht voor dovengemeenschap

Met de match willen de deelnemende partners in de eerste plaats meer aandacht vragen voor de dovengemeenschap in ons land. Ook de supporters konden hun steentje bijdragen door de spelers aan te moedigen in gebarentaal of te doneren aan Doof Vlaanderen en FFSB. Het opgehaalde geld dient om nieuwe projecten te ondersteunen van de organisaties.

“Er zijn heel wat momenten die velen als vanzelfsprekend beschouwen, maar die dove en slechthorende mensen op een andere manier beleven, zoals bijvoorbeeld een voetbalmatch,” zegt Hannes De Durpel van Doof Vlaanderen. “Zelfs met de hulp van hoogtechnologische hoorapparaten en andere hulpmiddelen, missen doven en slechthorenden veel input. We zijn dan ook blij dat initiatieven zoals deze match mensen daarbij doen stilstaan. De donaties die ingezameld werden, helpen ons bij het realiseren van belangrijke initiatieven en projecten die we op poten zetten voor de dovengemeenschap. Zo hebben we onlangs een spel ontwikkeld: “VeeGeeTje crasht!”, het allereerste gezelschapsspel in de Vlaamse Gebarentaal ooit.”

StorySign: hoe werkt het

StorySign is een smartphoneapplicatie die met AI kinderboekjes live vertaalt in gebarentaal. Gebruikers houden simpelweg hun smartphone boven de pagina en Star, de avatar in de app, beeldt de gemarkeerde woorden uit in gebaren. Zo kunnen ouders en kinderen samen leren lezen, en op hun eigen tempo.

Jurgen Thysmans PR & Digital Marketing Manager, Huawei Belgium
Steven Van de Broek PR Consultant, Weber Shandwick