Huawei lanceert Kirin 980, die op 16 oktober entree maakt in Mate-serie

Vrijdag 31 augustus 2018

• Nieuwe Mate-serie uitgerust met Kirin 980: De lancering van Kirin 980 is een belangrijke stap in de richting van een tijdperk van intelligente smartphones. De nieuwe Mate-serie wordt het eerste apparaat dat wordt aangedreven door deze chipset van de volgende generatie. Productaankondiging is gepland voor oktober.
  • Wat is er nieuw in Kirin 980: Kirin 970 was de eerste SoC met een discrete AI-processor, Kirin 980 is de eerste mobiele SoC die is uitgerust met twee NPU's. Die Dual-NPU-configuratie biedt een grotere AI-verwerkingskracht, waardoor ontwikkelaars nog rijkere AI-ervaringen kunnen creëren zonder op de cloud te hoeven leunen.
  • Lancering Huawei AI Cube: Huawei lanceert AI Cube, een twee-in-een Alexa-enabled AI-luidspreker en 4G-router. Lokale prijzen en beschikbaarheden worden later meegedeeld.
BERLIJN, Duitsland, 31 augustus 2018 - Tijdens zijn IFA 2018 keynote speech heeft Richard Yu, CEO van de Huawei Consumer Business Group, de Kirin 980 geïntroduceerd, het systeem op een chip (SoC) dat de volgende evolutie van mobiele AI mogelijk maakt. De nieuwe SoC biedt nog meer prestaties, efficiëntie, connectiviteitsfuncties en Dual NPU AI-verwerkingskracht. Kirin 980 maakt zijn entree in de gloednieuwe Huawei Mate Series die op 16 oktober wordt voorgesteld. Een andere nieuwigheid op IFA was de AI Cube, de smart speaker waarmee Huawei zich begeeft in de opkomende smart speaker-markt.

--

Contacteer huawei@webershandwick.com indien je interesse hebt om aanwezig te zijn op de lancering van de Huawei Mate 20 Series in oktober

--

“Vorig jaar toonden we aan de wereld het potentieel van On-Device AI met Kirin 970. Dit jaar hebben we een allround powerhouse ontworpen dat niet alleen uitstekende AI-mogelijkheden biedt, maar ook baanbrekende prestaties brengt naar consumenten,” zegt Yu. “Uitgerust met een volledige nieuwe CPU, GPU en Dual NPU, is Kirin 980 de ultieme motor voor productiviteits- en entertainmenttoepassingen van de volgende generatie.”

Eerste "Dual-Brain" –power in sector

Kirin 980 huisvest meer dan 6,9 miljard transistors in een oppervlakte van 1cm² - 1,6 keer meer dan de vorige generatie. Goed voor twintig procent betere SoC-prestaties en veertig procent betere SoC-efficiëntie. De Kirin 980 maakt zo een nieuw tijdperk mogelijk van on-device AI. De Dual NPU tilt de AI-ervaring naar nieuwe hoogtes met meer verwerkingskracht en intelligentie. Kirin 980 herkent tot 4.600 afbeeldingen per minuut, een stijging van 120 procent in vergelijking met Kirin 970.

Daarnaast ondersteunt Kirin 980 gemeenschappelijke AI-frameworks zoals Caffe, Tensorflow en Tensorflow Lite en biedt het een reeks tools aan die het ontwikkelen van AI op het apparaat vereenvoudigt. Daardoor kunnen ontwikkelaars eenvoudiger profiteren van de toonaangevende verwerkingskracht.

Foto’s van hogere kwaliteit

Om een nog betere foto-ervaring mogelijk te maken op zijn toestellen integreerde Huawei zijn eigen vierde generatie ISP in Kirin 980. Resultaat: een 46 procent hogere gegevensdoorvoer in vergelijking met zijn voorganger, en een betere ondersteuning voor configuraties met meerdere camera's. Daarnaast is er een volledig nieuwe HDR-kleurreproductietechnologie die het beeldcontrast kan manipuleren om onderwerpen op verschillende delen van de foto te belichten.

Kirin 980 maakt ook gebruik van de Multi-pass ruisonderdrukkingsoplossing die artefacten nauwkeurig wegpoetst zonder te raken aan details, wat resulteert in een betere beeldkwaliteit bij foto’s met weinig licht. Een andere nieuwe functie van de ISP is de verbeterde bewegingsregistratie. Wanneer gebruikers een foto willen maken van een bewegend persoon, herkent de ISP het onderwerp met een nauwkeurigheid van 97,4 procent, zodat vluchtige momenten met gemak kunnen worden vastgelegd.

De opkomst van sociale media platformen waarbij video centraal staat, heeft een enorme vraag naar video-opnamefuncties met zich meegebracht. Kirin 980 neemt een nieuwe pijplijn in gebruik voor het verwerken van video-opnames, waardoor de cameramodule video's kan opnemen met 33 procent minder vertraging.

Grafische krachtpatser

Graphics in mobiele games zijn de laatste jaren steeds geavanceerder geworden, daarom heeft Huawei de Mali-G76 GPU geïntegreerd in Kirin 980. Die maakt daarmee meteen zijn debuut, en toont zijn kracht door ongeëvenaarde spelervaringen mogelijk te maken.

De Mali-G76 beschikt over 46 procent meer grafische verwerkingskracht, en koppelt dat aan 178 procent verbeterde energie-efficiëntie ten opzichte van zijn voorganger. Hij beschikt ook over een innovatieve clock boosting technologie die AI gebruikt om op intelligente wijze gaming workloads te identificeren en het systeem aan te passen voor optimale spelprestaties.

Snellere app-lanceringstijd en betere multitasking

De CPU in Kirin 980 is geconfigureerd in een octa-core en bestaat uit twee hoogperformante Cortex-A76-kernen; twee hoogrenderende Cortex-A76-kernen; en twee extreem efficiënte Cortex-A55-kernen. Om die unieke configuratie optimaal te benutten, ontwikkelde Huawei een innovatief Kirin CPU-subsysteem met Flex-Scheduling technologie die de juiste kernen flexibel toewijst aan de juiste taken. De oplossing kiest voor de grote hoogperformante kernen bij directe, intensieve werkbelastingen; voor de grote, hoogrenderende kernen bij langdurige prestaties; en voor de ultra-efficiëntie kernen bij alledaagse, lichte activiteiten om ze te pakken met extreme energie-efficiëntie.

Door met hogere kloksnelheden te werken in vergelijking met de vorige generatie, zorgt Kirin 980 bovendien voor snellere app-lanceringstijden, betere multitasking en een algemene vlottere gebruikerservaring.

Connectiviteit van wereldklasse

Om de beste connectiviteit te bieden aan gebruikers van Kirin 980-gevoede apparaten, integreerde Huawei 's werelds eerste modem die LTE Cat.21 ondersteunt met een maximale downloadsnelheid van 1,4 Gbps. Bovendien ondersteunt de Kirin 980 carrier aggregation, zelfs over verschillende frequentiebanden heen. Zo kunnen gebruikers hun mobiele operator vrij kiezen en dezelfde premium connectiviteitservaring ervaren, ongeacht waar ze zich bevinden.

AI Cube

Op het toneel van IFA 2018 plaatste Huawei ook zijn AI Cube, een twee-in-een Alexa-enabled AI-luidspreker en 4G-router, in de schijnwerpers. Daarmee maakt Huawei zijn officiële entree in de opkomende smart speaker-markt.

De AI Cube levert audio van hoge kwaliteit in een compact minimalistisch ontwerp. De ontwerpers kozen voor een mat witte behuizing met een naadloze 3D mesh-basis waardoor de speaker eenvoudig een plaats vindt in ieder interieur.  Zoals het hoort, zitten alle poorten netjes verborgen onder de basis.

Lokale prijzen en beschikbaarheden worden later meegedeeld.

Huawei AI Cube

Jurgen Thysmans PR & Digital Marketing Manager at Huawei Belgium