Huawei lanceert StorySign om dove kinderen te leren lezen

App gelanceerd met film door Oscarwinnende regisseur Chris Overton en Kerstervaring in Lapland

Technologieleider Huawei heeft vandaag StorySign gelanceerd; een app die het voorleesmoment verrijkt van dove kinderen en hun ouders. De applicatie maakt deel uit van een grote eindejaarcampagne rond geletterdheid bij dove kinderen. Centraal staat een campagnefilm die geregisseerd werd door Chris Overton, bekend voor zijn veelgeprezen kortfilm The Silent Child, waarvoor hij een Oscar kreeg. In België werkt Huawei samen met voetbalclub Anderlecht rond een speciale wedstrijd voor dove supporters, en met Musketon die samen met zijn Ship Of Fools-gezelschap werkt aan een wall-painted animation.

Kerstfilm

De lancering van StorySign gaat gepaard met een uitgekiende eindejaarcampagne. Centraal daarin staat een kerstfilm waarin de hoofdrol is weggelegd voor de zevenjarige actrice Maisie Sly die samen met Overton meewerkte aan de Oscar®-winnende kortfilm The Silent Child. In de film zie je een jong meisje dat worstelt om samen met haar vader te lezen op kerstavond. Wanneer ze ‘s nachts naar beneden sluipt om te neuzen in haar cadeaus, ontmoet ze de kerstman die een boek voor haar heeft meegenomen. Hij merkt dat het kleine meisje doof is, en begint het boek in gebarentaal voor te lezen. Je ziet dat ze op dat moment het gelukkigste meisje ter wereld is dankzij de magie van voorlezen.

“Deze film was een plezier om te regisseren, ik vind het een geweldig concept, en het is altijd een plezier om te werken met Maisie en Rachel. We hadden zelfs gezegd dat we het geweldig zouden vinden om Maisie dit jaar in een kerstfilm te zien schitteren, dus het is geweldig dat alle puzzelstukken samenvielen en we weer allemaal verenigd waren,” zegt Chris Overton. “Petje af voor Huawei om een hulpmiddel te creëren waarmee kinderen met gehoorproblemen de wondere wereld van boeken kunnen ontdekken.”

Lokale activaties

In België werkt Huawei samen met R.S.C. Anderlecht om meer aandacht te vragen voor de lokale dovengemeenschappen. Zo zal de competitiewedstrijd op 9 december in het teken staan van de vele dove supporters in ons land, met enkele initiatieven die specifiek oproepen tot een inclusievere voetbalmatch. Daarnaast hebben enkele spelers van de club een mini cursus gebarentaal gekregen van Doof Vlaanderen.

De bekende Belgische illustrator Musketon werkt samen met twee andere jonge kunstenaars aan een wall-painted animation in zijn gekende stijl. Verschillende geschilderde beelden, vormen samen één animatie die de magie StorySign toont door de ogen van een kind.

Once-in-a-lifetime trip

De app werd al grondig aan een test onderworpen tijdens een once-in-a-lifetime ervaring die Huawei organiseerde in Lapland voor een aantal dove kinderen en hun familie. Daarin kwam de magie van Kerst helemaal tot leven.

Kerstmis is een totaal andere ervaring voor dove kinderen omdat ze alle typische nostalgische geluiden zoals kerstliedjes, koren, … niet horen. In Lapland creëerde Huawei een toegankelijke en inclusieve kerstervaring voor de kinderen, met voorleesmomenten, peperkoek bakken, kerstliedjes en een ontmoeting met de Kerstman zelf.

StorySign: hoe werkt het

StorySign, een pioniersproject van Huawei, wordt vandaag gelanceerd in Vlaanderen en ondersteunt een van de meest populaire kinderboeken in ons land: ‘Waar is Dribbel?’ Met behulp van Star, de vriendelijke avatar, en dankzij de kracht van AI, vertaalt de app het boek pagina per pagina perfect in gebarentaal. Gebruikers houden simpelweg hun smartphone boven de pagina en Star beeldt de gemarkeerde woorden uit in gebaren. Zo kunnen ouders en kinderen samen leren lezen, en op hun eigen tempo.

"Bij Huawei geloven we in de kracht van AI en dat de technologie een positief verschil kan maken in de wereld", zegt Andrew Garrihy, CMO Huawei West-Europe. "We hebben StorySign ontwikkeld om het verhaalmoment van gezinnen met dove kinderen te verrijken. Daarnaast willen we meer bewustzijn creëren voor initiatieven rond geletterdheid bij doven. We moedigen iedereen aan om een van de fantastische liefdadigheidspartners te ondersteunen waarmee we in heel Europa samenwerken."

Mark Wheatley, directeur van de European Union of the Deaf:

"Met StorySign gebruikt Huawei de kracht van zijn AI en innovatieve technologie op een zinvolle manier. We zijn zeer hoopvol dat dit een aanzienlijke impact zal hebben in de dovengemeenschap en dat er app er voor zal zorgen dat meer dove kinderen leren lezen op hetzelfde niveau als horende kinderen. Daarnaast hopen we dat de lancering van StorySign een bredere discussie opent over het garanderen van gelijkheid in elk aspect van het leven van doven in heel Europa."

Jurgen Thysmans PR & Digital Marketing Manager, Huawei Belgium
Steven Van de Broek PR Consultant, Weber Shandwick