Huawei upgradet gamingprestaties van toestellen met GPU Turbo Update

De update wordt vrijgegeven in augustus en biedt een innovatieve oplossing voor toenemende vraag naar meer grafische verwerkingskracht

Donderdag 19 juli 2018 — Huawei Consumer Business Group heeft het releaseschema van de GPU Turbo voorgesteld, een gloednieuwe grafische verwerkingstechnologie die het vermogen van smartphones verhoogt bij grafisch intensieve applicaties zoals games, AR en VR. De update wordt vrijgegeven als onderdeel van een EMUI-update voor een rist Huawei-apparaten en biedt gebruikers de kans om te genieten van sterk verbeterede prestaties zonder dat ze daarvoor hun apparaat moeten upgraden. De eerste updates worden in Augustus gepusht naar een selectie van Huawei smartphones.

De smartphone-industrie staat voor een uitdaging omdat GPU's niet altijd kunnen voldoen aan de vraag van grafisch intensieve applicaties, zoals gaming en VR. Huawei is vertrokken van dat probleem en komt nu met een unieke oplossing die de contante toewijding voor innovatie van het bedrijf kenmerkt. Concreet werd er ingegrepen op de manier waarop grafische afbeeldingen op systeemniveau worden verwerkt.

De ontwerpers vonden inspiratie bij het ontwerp van turbocompressoren van auto’s, die een cilinder gebruiken om extra lucht in de verbrandingsmotor te voeren en zo extra kracht genereren zonder extra brandstofkosten. Hetzelfde concept werd toegepast op GPU Turbo, waarbij meteen duidelijk wordt van waar de naam van de technologie komt.

60% meer verwerkingsrendement, 30% minder batterijgebruik

GPU Turbo kan de prestaties versnellen door het systeemgebruik van software en hardware te optimaliseren. GPU Turbo verbetert de GPU-prestaties van verschillende Huawei smartphones, te beginnen in augustus met HUAWEI Mate 10 en P20-serie. De GPU Turbo update verbetert de grafische verwerkingsrendement met maximaal 60 procent, terwijl het totale SoC-stroomverbruik met 30 procent wordt gereduceerd. Dit is extra voordelig omdat grafisch veeleisende bewerkingen doorgaans de batterij snel verbruiken.

De update illustreert hoe Huawei pijnpunten van klanten aanpakt door middel van innovatie. De verbetering zal meteen voelbaar zijn bij het spelen van grafisch intense games. GPU Turbo ondersteunt in eerste instantie PUBG MOBILE en Mobile Legends: Bang Bang, twee toonaangevende multiplayertitels met elk miljoenen actieve gebruikers. Ondersteuning voor extra games wordt op een later tijdstip aangekondigd.

Sterke stijging mobile gaming

"Grafische prestaties zijn steeds belangrijker in mobiele apparaten, omdat ze een groot aantal toepassingen ondersteunen, waaronder gaming," zegt Ryan Lui, AVP, Software Marketing, Huawei Consumer Business Group. "Gaming op mobiele apparaten is het platform dat het meeste resultaat van de innovatie voelt, omdat gebruikers nog meer gaan kunnen genieten van high-end game-ervaringen met geavanceerde, grafisch veeleisende games. GPU Turbo maakt ook veel andere veeleisende toepassingen mogelijk, zoals energiezuinige AR / VR voor winkelen, leren en ontspanning."

De onthulling van de GPU Turbo komt er op een belangrijk moment: mobiel gamen neemt wereldwijd een steile vlucht. Volgens IDC waren in 2017 de gaming uitgaven op mobiele apparaten meer dan het dubbele van pc’s en bijna vier keer meer dan traditionele gameconsole.

Het mobiele gaming-segment vertegenwoordigt wereldwijd 46,1 miljard Amerikaans dollar. In 2017 ging het om 42 procent van de totale markt van game-inkomsten van 108,9 miljard. Dit meldt Newzoo, een marktinformatie-organisatie voor de gaming-, mobiele en eSports-industrie. Goed voor een winststijging van 19 procent in vergelijking met het voorgaande jaar.

Geoptimaliseerde EMUI-ervaring, vanaf augustus

Naast mobiel gamen, biedt GPU Turbo ook een geoptimaliseerde EMUI-ervaring voor andere apps op Huawei-apparaten. De prestatieverbetering is ook positief voor ontluikende technologieën zoals AR en VR met grenzeloze mogelijkheden als virtuele lesruimten, online winkelen, telegeneeskunde en nog veel meer. De GPU Turbo geeft de hardware een helpende hand om ervoor te zorgen dat deze grafisch belastende applicaties zo soepel mogelijk verlopen.

Huawei zal de updates op in verschillende fases pushen, te beginnen in augustus met de HUAWEI Mate 10, HUAWEI Mate 10 Pro, PORSCHE DESIGN HUAWEI Mate 10, HUAWEI P20 Pro en HUAWEI P20, en PORSCHE DESIGN HUAWEI Mate RS.

GPU Turbo global release schema:

Model

Regio